torturesru
Opprinnelsen til pizza dateres tilbake til den tiden da den første gjær- og syrdeigen dukket opp i det gamle Egypt for flere tusen år siden. I det gamle Hellas begynte de å bake deig sammen med et krydder, som kunne tjene som grønnsaker, kjøtt, oliven, melkeprodukter, etc.
Gresk pizza ble kalt.

Det som tradisjonelt betraktes som en nasjonal italiensk rett, var faktisk en gang lånt fra grekerne. Som, i tillegg til alle talentene vi kjenner, også var kjent som gode bakere. De var de første til å sette ost på flate kaker laget av usyret deig, og den oppfunnne retten ble kalt "plakuntos", det vil si "flatbakt brød" ", i tillegg til dets direkte formål, fungerte den også som en tallerken. Mange legender har siden blitt fortalt om prototypen til den moderne pizzaen. En av dem hevder at med en økning i sammensetningen av ingrediensene ble "plakuntos" kalt "plakk", og endringene i seg selv ble gjort av romerne. En annen tolkning av historien handler om de romerske legionærene som, når de kom tilbake fra Palestina, hadde med seg favorittretten sin "picea", som så ut som flatt brød med ost og grønnsaker. Fant beskrivelser av analoger av moderne pizza og i den eldgamle boken "Apicia". Et av kapitlene handler om en tallerken bestående av deig, som ost, hvitløk, olivenolje, kjøtt, nøtter, paprika og mynte er plassert på. Romerne, velkjente gluttons og mestere for å kombinere den inkompatible, krydret pizzaen rikelig med honning og laurbærblad.

Pizza var et vanlig folks mat og skilte seg ikke i ritualet med forberedelse og sofistikert forbruk. I moderne termer var pizza et vanlig brød, "sandwich", "sandwich". I middelalderens Italia var pizza et vanlig måltid for de fattige, og skilte seg ikke mye fra. Pizzaen ble solgt på gatene, og kuttet et stykke fra en stor skorpe; pizzaen var fylt med bare ansjos og sopp. De spiste pizza til frokost og lunsj. Rustikk pizza var lettere å tilberede: deigen var krydret med olivenolje, oliven eller ingenting. Byens folk kalte denne pizzaen "focaccia", det vil si flatbrød, og understreket at den virkelige pizzaen har en mer kompleks oppskrift. Nå tar "focaccia" sin rettmessige plass i italiensk mat, og er et tillegg til kjøttretter.

“Hva med tomater?” - spør du. Og i sannhet er det veldig vanskelig for en moderne person å forestille seg pizza uten denne ingrediensen. Ikke glem at tomater i Europa dukket opp mye senere enn de romerske legionærene, og de begynte å bli lagt til den beskrevne retten først på 1600-tallet. I løpet av denne perioden, takket være de napolitanske sjømennene, begynte pizza marsjen over hele Europa.

Over tid ble fyllingen av pizza mer og mer mangfoldig, mange versjoner av fyllingen ble oppfunnet, inkludert tomaten importert fra den nye verden som hovedingrediens.

Napoli er en slags pizza-vugge. Han ble en leder i kombinasjonen av brød - tomat - ost - og noe annet. Det var i Napoli de første pizzeriaene ble åpnet, og det var derfra den seirende prosesjonen med pizza over hele verden startet. I Italia på den tiden ble flatbrødmat kalt "pizzaioli" og ble ansett som maten til vanlige folk. Ofte var det en deig dekket med et lag tomater, dryppet med olivenolje og drysset med merian. Ost ble ansett som høydepunktet av luksus på "pizzaioli". Den ble solgt av gateselgere fra metallbokser, som oftest ble båret på hodet langs byens gater og ofte lånt ut til lokale innbyggere.

Dette ville sannsynligvis ha fortsatt videre, hvis kongen av begge Sicilia Ferdinand I i 1772 ikke brøt reglene og ikke besøkte inkognito om natten i Napoli, den lokale pizzaprodusenten Antonio Testa, med kallenavnet Thunder.Og han ble virkelig beseiret av en rekke retter, fornøyd med kvaliteten på tilberedningen. De kongelige kokkene fant raskt peiling, gikk på en "utforskning" til foten av Vesuv, fikk tak i oppskrifter, men kunne ikke introdusere nye retter i den kongelige menyen. Dronningen protesterte, som ikke en gang ønsket å berøre "plebeiernes mat".

Mer enn hundre år har gått. Kongeparet, mens de var i en napolitansk sommer, ønsket å prøve denne lokale retten. Og på bursdagen til den vakre Margarita av Savoy, kona til kong Umberto I, som ble leder for det nylig forente italienske kongeriket, ble pizzamakeren Rafaele Esposito sammen med sin kone Rosina Brandi kalt til retten. I følge de overlevende bevisene laget de tre typer pizza. En av dem inkluderte tomater, mozzarella og basilikum i samme farger som det italienske flagget: rød, hvit og grønn. Dronningen likte spesielt denne pizzaen, og hun tillot å kalle den med sitt eget navn, og la dermed grunnlaget for den kulinariske kanonen. Dronningen beordret å bake pizza "Margarita" bare i ovnene til palasset sitt i Capodimonte. Men snart ble denne ordren, som de fleste andre dekret i Italia, oppløst i revolusjonerende folkelig underordnelse. "Margarita" har blitt en favorittrett for alle italienere - fra fisker til markis. Over tid dukker det opp et økende antall nye varianter av denne retten - dette er pizza basert på kakdeig, og basert på usyret deig fra maismel (genøs) ... og pålegg blir mer og mer mangfoldig.

Overvinne språkbarrierer og kulturelle forskjeller ble pizza det første virkelig globale matvareproduktet. I India legger de gjerne til syltet ingefær, hakket lam og bønner. I Japan elsker de pizza med ål og blekksprut, i Pakistan - med krydret karri.
Costa Ricans foretrekker kokosnøttpizza og brasilianere foretrekker grønne erter. For gourmeter serveres pizza med løvetann, østers, kreps og kaviar. Det er en pizza som brukes som dessert - dynket med syltetøy, med epler, drysset med pulver.
På slutten av 1800-tallet og begynnelsen av 1900-tallet tok italienerne pizzaoppskrifter og tradisjoner til Amerika. Og veldig raskt ble pizza en av de amerikanske favorittene.

Amerikansk pizza skiller seg fra italiensk pizza ved et friere utvalg av ingredienser, et bredt utvalg av fyll for en rett; det varierer også i koketid og temperatur. Det antas at amerikansk pizza per definisjon er luftig. Men i virkeligheten avhenger deigens "fluffiness" av hvilken pizza du foretrekker: tynn eller luftig. I amerikansk pizza er deig en fullverdig deltaker i retten, og når man velger fyll, må man ta hensyn til smaken. Et veldig interessant faktum er at luftig pizza ble oppfunnet ikke i Amerika, men på øya Sicilia: siciliansk pizza har lenge vært bakt på luftig deig.

Det er lett å forklare hvorfor innbyggerne i megalopoliser likte pizza: for den unike kombinasjonen av tilsynelatende enkelhet og virkelig gastronomisk rikdom, til fordel, fordi riktig tilberedte og raskt bakte grønnsaker, frukt, kjøtt og sjømat mister en liten del av vitaminene, men resten absorberes raskere.

Og som også er en viktig fordel med pizza, den mister ikke smaken og de estetiske egenskapene under transport. Derfor er bestilling av pizza hjemme eller levering av pizza til kontoret de mest populære måtene å tilfredsstille sult og forberede deg på nye prestasjoner.

Ernæringseksperter anbefaler å spise pizza til lunsj eller middag minst en gang i uken, fordi den vanlige delen av "Margarita" er en tredjedel av det daglige matinntaket for en person.

Alt i alt er det i Italia i dag mer enn to tusen navn på forskjellige pizzaer. For ikke så lenge siden ble det installert et spesielt kvalitetsmerke for pizza - D.O.C. , som bare retter tilberedt etter de klassiske reglene har.
25. oktober er en profesjonell høytid for pizzaioler (dette kalles folk som lager denne retten i Italia).Så hva kaller moderne italienere ekte pizza? Det er lettere å svare på spørsmålet - hva kaller de forfalskning. Alt som ikke er tilberedt i Italia. Ekte pizza har etter deres mening en tynn skorpe, og fyllene er mozzarellaost laget av bøffelmelk og spesielle tomatsorter. I form av tilsetningsstoffer, i henhold til originale oppskrifter, er bare olivenolje, basilikum, oregano og hvitløk tillatt. Pizzadeigen ruller ikke ut, men roterer og kastes.

Det er tre typer ekte pizza i Italia:

* "Marinara" - olivenolje, tomater, hvitløk og oregano;
* "Margarita" - fersk mozzarellaost laget i de sørlige Apenninene, plommelignende San Marzano-tomater, basilikum;
* "Margarita-Extra" - kirsebærtomater og mozzarella laget av bøffelmelk.

Det er vanlig å lage italiensk pizza ved en temperatur på 200-215 grader i vedfyrte ovner.

Italienere, som er forelsket i sin nasjonale rett, beskytter den på alle mulige måter mot forfalskning. Fortsatt ville det? Det er faktisk i dag mer enn 23 000 pizzeriaer som opererer i landet. Det er lett å miste de klassiske oppskriftene i så stor skala. Og derfor er napolitansk pizza nylig beskyttet av loven. Som bare gir en rund form opp til 35 cm i diameter. Spesifiserer typen gjær, salt, mel og tomat som brukes til tilberedning av retten.

Spesiell oppmerksomhet er i loven tilberedt tilberedning av pizza "Extra Margarita", som absolutt må inneholde en spesiell sør-italiensk mozzarella. Restauranteiere som overholder kravene beskrevet ovenfor, får tillatelse til å merke maten med STG-merket, noe som garanterer kvaliteten og ektheten til den tradisjonelle oppskriften.

Alle oppskrifter

© Mcooker: beste oppskrifter.

Nettstedsoversikt

Vi anbefaler deg å lese:

Valg og drift av brødprodusenter